Oct 18, 2012

Recept på min supermedicin!

Jag brukar dricka en kopp te med ingefära varje dag. (Längst ner i inlägget kan ni läsa vad ingefära är bra för). Det är min supermedicin som hjälper mot allting! Tycker mest om färsk ingefära. Jag brukar frysa ner ingefäran, så att jag sedan behändigt och snabbt kan använda det när jag blir sugen. Då slipper skala och riva och ha sig varje dag.


Såhär gör jag:

Allt man behöver:




Det är ganska svårt att skala en ingefära, så jag brukar använda mig av en stor kniv och bara skära bort skalet. Jag vet att det är lite slöseri, men jag har inte tålamod :)



Sedan är det bara att riva ingefäran och lägga ingefäran i en isform.. (heter det isform?)  Sedan är det bara att lägga på lite citronsaft och vatten. (Mera färsk citron brukar jag också lägga i tekoppen när det är dags att dricka.)



Sedan är det bara att lägga allt in i frysen, och vänta.



VOILÀ










Ingefärans egenskaper

Ingefära är en blommande perennväxt med gul-gröna och vita blommor. Det finns många varianter av ingefära och beroende på sort, kan köttet ligga i färgerna vitt, rött eller beige.
Ingefära har en kryddig smak som kommer att tillföra sin speciella smak på vilken mat eller dryck som helst. Dess kryddiga doft i sig är tillräckligt för att liva upp köket eller något annat rum i huset.

Matsmältningssystemet

Ingefära har under många århundraden använts för att lindra matsmältningsbesvär såsom gas, kramper, halsbränna, illamående och diarré. Detta beror på de gingeroler som bidrar till att producera fler magsafter och att bryta ner maten i tarmkanalen. Den värmande effekten av ingefära kan bidra till att förbättra cirkulationen, vilket också är bra för matsmältningssystemet.

Hjärta och kärl

Ingefära hjälper till att öppna upp blodkärlen genom att minska triglyceridnivåer och kolesterol i blodet. Detta i sin tur hjälper till att hålla venerna mjuka så att du kan undvika åderförkalkning vilket är en stor riskfaktor för stroke.

Cancer

Studier visar att ingefära innehåller anti-cancer ämnen som kan angripa cancerceller och förstöra dem. Enligt dessa studier ingefära kan hjälpa dig att bekämpa bröstcancer, äggstockscancer och hudcancer. Dessutom innehåller ingefära också antioxidanter som hjälper till att hålla kroppen fri från gifter. Även acaibär och gurkmejainnehåller starka antioxidanter.

En sund själ

Den antioxidanter som finns i ingefära bidrar till att undanröja skadliga avlagringar runt hjärnan som bidrar till Parkinsons och Alzheimers. Doften av ingefära kan i sig själv bidra till att pigga upp ditt sinne och förbättra ditt minne.

Anti-inflammatorisk

Ingefära innehåller anti-inflammatoriska medel som bidrar till att lindra svullnad och smärta på grund av t.ex. artrit. Lägg till ingefära i din diet så kommer det på sikt att bidra till att förhindra återkomsten av smärta och svullnad. För omedelbar lättnad kan du använda riven ingefära lokalt på ett inflammerat område. Gingerolerna kommer omedelbart att värma och lugna inflammerade leder och muskler.

Astma

Ingefära hjälper också till att rensa luftvägarna från all slemuppbyggnad så att du kan andas lättare.

Diabetes

En studie som gjordes på råttor med diabetes visade att ingefära kan hjälpa till att förhindra skador på njurarna.

Immunförsvaret

Ett starkt immunförsvar är avgörande för om du vill undvika sjukdomar. Ingefära bidrar till att stärka ditt immunförsvar genom att ta bort skadliga gifter från din kropp som bryter ner immunförsvaret.


Taget härifrån: http://www.xn--ingefra-9wa.nu/egenskaper

No comments :

Post a Comment

Lämna gärna en liten kul kommentar om du har tittat in!